اساس کار ترمز ESC و ترمز ESP خودروها

ESP ترمز نیست.

برنامه پایداری الکترونیکی یا همان سیستم آنتی رولینگ است.

سیستم ای اس پی حاصل تلفیق سیستم ترمز ای بی دی … سیستم ای بی اس و سیستم تراکشن کنترل است که بوسیله نرم افزاری و درصورت داشتن سخت افزار لازم برای سه سیستم بالا به همراه تعدادی سنسور اضافه برای زاویه فرمان و شتاب های طولی و عرضی وارده به خودرو سیستم پایداری الکترونیکی یا همان ای اس پی بوش (بعضی از شرکتها نامهای تجاری دیگه مثل مثلاً DSP برای بی ام دبلیو) رو بوجود آورد.

کار ای اس پی چیست؟

ای اس پی بااندازه گیری مداوم این پارامترها وضعیت حرکتی خودرو رو بررسی می کند:

۱- سرعت گردش هر چرخ و سرعت حرکت خودرو

۲- وضعیت قرار گیری فرمان و همینطور محاسبه سرعت گرداندن فرمان

۳- میزان شتاب وارده طولی و شعاعی به خودرو

۴- وضعیت موتور از نظر گشتاور تولیدی

۵- دربعضی از گونه ها تعدادی سنسور برای بررسی وضعیت مسیرحرکت از نظرخیس یا خشک بودن و همینطور میزان لغزندگی مسیر حرکت هم وجود دارد.

بعد از بررسی پارامترهای فوق ای اس پی یک نقشه کلی از نظر چگونگی حرکت خودرو و  وضعیت چرخها تنظیم می کند و با مقایسه این مقادیر با مقادیر ایده آل موردنیاز خودرو تصمیم به دخالت در امر رانندگی میگیرد. به این ترتیب که با  توجه به سرعت حرکت خودرو شتاب وارده به خودرو از جهات مختلف وهمینطور چگونگی کارکرد راننده با فرمان نتیجه گیری می کند که شرایط حرکت خودرو عادی یا با اندر استیر(انحراف قسمت جلوی خودرو) و یا اور استیره (انحراف قسمت عقب خودرو). در صورت اندر یا اور استیر بودن با استفاده تکی یا توأم از ترمز چرخها و گاهاً گشتاور موتور شروع به اطلاح وضعیت حرکت خودرو می کند.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Need Help? Chat with us